En dan was er opeens dat moment ..................

23 oktober 2016 - Estella, Spanje

TheoGisterenmiddag dat we nog zo'n 2 uur te gaan had tot Puente la Reine en dat ik niet meer voor-of achteruit wilde, ik wilde op dat moment gewoon helemaal niets meer!! Mijn benen deden verschrikkelijk veel pijn, mijn voeten voelde ik niet meer en de Spirit was ook even ver te zoeken, dus ben ik maar even langs het pad gaan zitten. Na een minuut of 10 kwam tochtgenoot Hans langs. Hij sprak wat bemoedigende en motiverende woorden en we hebben wat gegeten en gedronken en toen toch maar weer de reis hervat en toen ging het wel weer redelijk, maar nog steeds vrij pijnlijk. Verleden week zondag had ik mijn benen ook al aardig misbruikt bij de tocht door de Pyreneen en de afgelopen 2 dagen hadden we 70 km gelopen en dat is gewoon teveel, is nu inmiddels de ervaring! Uiteindelijk arriveerden we om half 7 in de albergue van Puente la Reine. Na een heerlijke warme en tot slot steenkoude douche op de pijnlijke benen kon het afscheidsetentje van Jose Manuel beginnen. Deze Zuid Spaanse man heeft 4 keer een hartaanval overleefd en heeft daarna 23 Camino's gelopen, maar heeft zijn familie nu toch echt moeten beloven dat dit toch echt de allerlaatste was! Een zeer emotioneel moment voor hem en emotioneel dat zijn ze die Spanjaarden! Gisteren hadden Hans en Antonio al aangekondigd dat ze nog 3 dagen met mij mee wilden lopen naar Estella en tot mijn stomme verbazing had José Manuel na heel veel rode wijn gisterenavond om vandaag ook nog maar gezellig mee te lopen omdat hij toch wel erg slecht geslapen had en dan was het niet verantwoord om vandaag 1000 km naar Zuid Spanje te rijden? Prima smoes om het definitieve afscheid van de Camino toch nog een dagje uit te stellen blijkbaar. Net heeft hij wel definitief afscheid genomen en nu was hij pas echt emotioneel! Mooi om te zien bij zo'n stoere Spanjaard! Vandaag was een makkie met 22 km en een mooie dag om wat te herstellen! Tot mijn stomme verbazing kon ik gewoon weer lopen vandaag na een dramatisch slechte nacht en arriveerden we rond een uur of 3 in Estella, waar de ene na de andere albergue of vol of gesloten was maar uiteindelijk toch een fijn onderkomen voor de nacht gevonden met een was- en droogmachine! Toen we gisterenavond op de kamer kwamen bleek er nog iemand aan toegevoegd te zijn, een gezellige maar wel heel erg dikke Spaanse man van ca 155 kg  Om een uur of -2 schrok ik wakker van een enorm geluid waarbij de ramen zelfs begonnen te trillen!!! Het was echt heel Erg!!! Echt onvoorstelbaar hard! Ik heb mijn oordopjes zo ver mogelijk naar binnen geduwd, maar het geluid kwam er gewoon doorheen! Toch is ook dit weer voorbij gegaan! Vandaag wilden we zeker zijn van een goede nachtrust en hebben we de hele kamer gehuurd met z'n drieën. Morgen lopen we naar Torres' del Rio en dinsdag door naar Logrono en dan ga ik woensdag weer alleen  verder. Hans vliegt eerst naar Duitsland en een week later terug naar huis in ZuidAfrika en Antonio terug naar Mallorca. Gisterenavond  vertelde hij dat ieder jaar 2 weken op de Camino lopen zijn manier is om zijn batterij weer op te laden si ds zijn vrouw 4 jaar geleden Alzheimer heeft. Zo hebben veel mensen wel een reden om de Camino te lopen. En nu gaan we eten! Hopelijk zitten er niet teveel typefouten in, want het is allemaal wat lastig foutloos typen op zo'n klein schermpje.

Adios Amigo's

Theo

1. Jan Volder:
    Wow, perje af, Theo!
  2. Martin en Ciska:
    Ola Theo,
    Ja, je hebt de laatste week wel erg veel km's gemaakt.
    Komende dagen, staat dus in het teken van afscheid nemen.
    Maar er zullen weer andere mensen je pad kruisen.

Alvast weltrusten en morgen weer een mooie loopdag!!

Groetjes Martin en Ciska
  3. Annegien:
    23 oktober 2016
    Lieve Theo, wat een bijzondere mensen ontmoet je. Mooi verhaal, ik hang aan je 'lippen' ;-)
  4. T.van.Es:
    23 oktober 2016
    Hallo Theo knap hoor om elke dag zo ver te lopen. Ik hoop dat het is wat je ervan verwacht had. Zo te zien gaat het niet altijd vanzelf maar uiteindelijk komt het goed.
    Hou vol groet familie van Es.
  5. Jenny van dijke:
    23 oktober 2016
    Lieve Theo, wat geniet ik van je verhalen. Ik vind t geweldig dat je ons zooo op de hoogte houdt, chapeau! En wat heb je veel kms in de benen! Keep going en ZOEG goed voor jezelf.....
  6. Elly:
    23 oktober 2016
    Goh Theo...even groene sneeuw gezien dus..! maar je hebt 't allemaal weer overwonnen en daar kun je trots op / blij om zijn.
    Mooi beeldend verteld verhaal...over die snurkende kamergenoot. ik zag (en hoorde) het hélemaal.. :-) Hopelijk komt dat niet al te veel voor.... Heel veel succes verder ! xx
  7. Elly:
    23 oktober 2016
    O, Marius roept nog dat ik namens hem moet tikken : "Pétje af" !! Bij deze dus !
  8. Margriet Groenenboom:
    23 oktober 2016
    Wij kunnen maar een ding zeggen :wij zijn trots op je!
    Jammer dat je meelopers afscheid van je nemen , maar zonder hen redt jij het ook!
  9. Jeannette:
    23 oktober 2016
    En, al een baard? Dat hoort bij een pelgrim ..... ;)
    Toch knap, als je met 155 kg zo'n weg loopt!
    XX
  10. Johan robbe:
    He Mister Theo,
    Leuk om je verhalen te lezen, in zo'n andere wereld als wij in leven. Ook al is het relatief dichtbij. Ga zo door kerel, en hou ons op de hoogte

Groeten
  11. Joop:
    Hi Theo,
    Over de weg wandelen heeft ups en downs. Soms moet je het alleen doen en soms helpt een ander. :-)
  12. Annelies:
    24 oktober 2016
    Lieve Theo, wat heerlijk om zo met je mee te reizen ! Hoop dat je de km wat meer doseert het zou toch jammer zijn als je een blessure oploopt juist nu je zo fantastisch bezig bent : geniet en laat ons meelopen xxx
  13. Mieke:
    24 oktober 2016
    Wauw Theo, wat gaaf om je verhaal te mogen lezen en er op deze manier een beetje bij te mogen zijn :-)
    En idd, wat een km's zitten er al in de benen! Heel erg knap!
    Liefs!
  14. Thé en Trudy:
    29 oktober 2016
    Waren zelf even weg voor wat rust en valle midden in je reisverhalen, wat een stamina heb jij Theo en wat zie je dat jarenlang lopen een geweldige conditie geeft maar laf en toe je gewoonweg gedwongen wordt om grenzen te overschrijden. bijzonder de verhalen van je vel reis- en lotgenoten, ieder zo zijn eigen wijze heeft om met het leven om te gaan. het lopen schept ruimte en maakt je leeg en tegelijkertijd heb je ook mensen nodig die je er door heen slepen. moedig om zo'n tocht aan tegaan en ongetwijfeld levert het een rijke reeks aan ervaringen op!, blijf je volgen in de stilte!
  15. Marja:
    30 oktober 2016
    Mooi om te lezen dat je op je weg zoveel mensen ontmoet met ook weer bijzondere verhalen.