En dan zijn we zowaar al weer 2 weken aan de wandel!

29 oktober 2016 - Atapuerca, Spanje

De tijd vliegt als je het naar je zin hebt en dat heb ik! Hetgeen niet wil zeggen dat het altijd even leuk is en alles even makkelijk gaat! Met name het naar boven  lopen op eindeloos lange. Hellingen is vaak gewoon domweg afzien en vooral niet zeuren. En toch heb ik aan het einde van iedere dag een zeer voldaan gevoel en ben "lekker moe". En iedere morgen heb ik ook weer zin om op pad te gaan! Deze morgen begon met een flinke klim van 750 meter naar 1170 meter waar geen einde aan leek te komen, maar wat er gelukkig toch kwam. Gisterenavond heel gezellig gegeten met een vrolijke groep Spaanse dames en heren, met daarbij een aardige Duitser en een echt hele grappige Japanse dokter die op een gegeven moment zijn zesde glas wijn omstootte en zich daarover zo geneerde dat hij bijna harikiri wilde plegen. Echt zo  ongelofelijk grappig om te observeren. Helaas bleken die super aardige Spanjaarden behoorlijk te kunnen snurken dat zelfs door mijn oordopjes heen kwam. Toch werd het gelukkig ook gewoon weer 7 uur. Het was woensdag behoorlijk wennen om weer alleen te lopen, maar ook dat went weer en heeft ook weer zijn mooie kanten. Vanmiddag ben ik maar eens bijtijds gestopt om een uurtje of 4 zodat ik alle dagelijkse taken op mijn gemakje kan doen. Morgen door naar Burgos en dat moet een helemooie stadzijn, dus daar heb ik mezelf een vrije dag gegeven. Na 2 weken wandelen zit ik nog ongeveer 510 km voor Santiago. Dat gevoel is wel dubbel, aan de ene kant wil ik dit leven nog wel een tijdje doorzetten, maar aan de andere kant wil je er natuurlijk ook wel een keertje aankomen? Maar kort samengevat heb ik al zo'n 400 kilometer afgelegd! Een paar dagen geleden had ik nog een heel emotionele ochtend! Het was weer zo'n lange stijle helling en opeens kwam er een melodietje in mij  hoofd en opeens kwam daar een beeld bij van een mooie nazomermorgen waarop Aly in ons geliefde Heesterbos Robin en Thomas, ieder aan een hand naar school bracht en toen kwamen er toch een emoties naar boven en een eindeloze tranenvloed! Wat een Verdriet jan een Mens toch Voelen. Op dat moment was ik blij dat ik alleen was zodat het verdriet er ook mocht zijn en ik er alle aandacht voor kon hebben. Luchtgat dan op? Zeker wel, maar ik heb get gevoel dat er nog zoveel meer verdriet zit wat er ooom nog uit moet/wil? Dus maar goed dat deCamino nog niet ten einde is.

En nu ga ik eten met een aardig Canadees echtpaar en ik heb een enorme trek!

Dat was ie voor nu. Adios Amigos/gas!

Theo

1. Madeleine:
    29 oktober 2016
    Oh Theo. Dikke knuffel. Het gemis is ook zo groot. Liefs.
  2. Annelies:
    29 oktober 2016
    Zo Theo wat doe je dat goed en wat ga je snel burgos moet idd heel
    Mooi en fijn zijn : geniet ervan !
    En die verdrietige momenten: je doorleeft het zo heftig en zo ga je stapje voor stapje niet alleen naar Santiago maar ook naar een goed leven xxxxx
  3. Harry vd Nouweland:
    29 oktober 2016
    Mooie ervaringen Theo, laat maar komen en gaan. 's Avonds maar een biertje op drinken en de volgende dag weer verder. Prachtig, dat is leven.
  4. Hermann:
    29 oktober 2016
    Hé goede vriend van me! Goed verhaal man, fijn opgeschreven hoe je je voelt, knap hoor. En als de Camino om wat voor reden dan ook niet lang genoeg voor je is, maak je toch gewoon een omweg, makkelijk zat. Beste vriend, respect man voor jou en je onderneming, en tot de volgende keer. Groeten, Hermann.
  5. Frans:
    29 oktober 2016
    Fantastisch Theo, geniet er van. Een tip, bezoek de kathedraal van Burgos. Wat een pracht en praal. Voor mij een onvergetelijke ervaring op weg naar Santiago. Buen Camino!
  6. Johan robbe:
    Hallo Mister Theo.
    Ik lees je verhalen met veel plezier, alleen,nieuwe mensen leren kennen, vreugde,verdriet, eenzaam,gezellig,moe, blij,trots. Allemaal een heleboel emoties in een korte tijd, ik hoop en denk misschien ook een beetje dat dat is wat je zocht en nodig had. Prachtig allemaal. Als je straks weer in de sleur zit van normaal werken, zul je hier vaak aan terug denken. Hou je haaks.
  7. Myrene:
    30 oktober 2016
    Fijn om je verhalen te lezen Theo.:-)
    Groetjes ,Myrene
  8. Simone:
    30 oktober 2016
    Mooie woorden weer Theo. Ik vind het geweldig dit avontuur zo met je mee te mogen beleven. Knap ook hoe je je verdriet omschrijft en deelt. Kan het me zo voorstellen dat juist in stilte en alleen die herinneringen opfladderen en je diep doen voelen. Daarom denk ik zeker dat dit ook jouw helende reis is.
    Goed bezig Theo en hou vol!!
    Ps hoe is het met de enge blaar op je hiel??
    Liefs Simone
  9. Martin en Ciska:
    Hallo Theo,
    Mooi omschreven hoe allerlei herinneringen naar boven komen.
    Aly reist met jou mee....
    Geniet van je vrije dag!
  10. Gerrie:
    He Theo
    Ik lees je verhalen met veel plezier. Behoorlijk therapeutische werking denk ik. Geniet er van en hou je taai.
  11. Annegien:
    30 oktober 2016
    Lieve Theo, het pijnlijks zijn de herinneringen aan geluk.

Rutger Kopland Uit: Tot het ons loslaat, 1997.

Wat is geluk
    Omdat het geluk een herinnering is
    bestaat het geluk omdat tevens
    het omgekeerde het geval is,

ik bedoel dit: omdat het geluk ons
    herinnert aan het geluk achtervolgt het
    ons en daarom ontvluchten wij het

en omgekeerd, ik bedoel dit: dat wij
    het geluk zoeken omdat het zich
    verbergt in onze herinnering en

omgekeerd, ik bedoel dit: het geluk
    moet ergens en ooit zijn omdat wij dit
    ons herinneren en dit ons herinnert.
  12. Annegien:
    30 oktober 2016
    En wij intussen maar in spanning zitten over je blaar....
  13. Paul:
    30 oktober 2016
    Heb je vandaag een uurtje langer kunnen slapen? Of draaien ze de klok daar niet terug.
  14. M.H.M. (Rien) Evers:
    30 oktober 2016
    Theo, ik liep vanmiddag, prachtig herfstweer met veel zon, door Seterse bossen en dacht in bewondering aan jou. Hoeveel kilo bagage heb jij eigenlijk permanent bij je?
  15. Anita Kuppens:
    30 oktober 2016
    Goed dat je het allemaal van je af schrijft !
    Het is mooi om te lezen en je zo te volgen
  16. Gerard:
    30 oktober 2016
    Goede Theo, Wat ben ik toch trots op je. Je doet wat je ooit had gedacht te doen en doet dat met alle Theo energie die in je is. Mooi, bijzonder en fysiek afwisselend te doen en zwaar. Emotioneel ontladen en beladen. Je gaat het aan en gaat er doorheen. Vandaag las ik een citaat van Eckhart Tolle waar ik een poosje op aan het kauwen ben gegaan en dat me direct weer te binnen schoot toen ik zoeven jouw verslag, van nul tot nu, meelas. 'If you had not suffered as you have, there would be no depth to you, no humility, no compassion.' Geen idee waarom het leven zo af en toe zo ontzettend hard uithaalt. Wel dat we pijn niet kunnen vermijden. En dat doorgaan, doorlopen, ademhalen, tranen laten geen oplossing is en tegelijkertijd de heling die alles oplost. Wonderlijk. Opnieuw: Goede benen gewenst! Warme groet, Gerard
  17. Antonio:
    30 oktober 2016
    Hola Theo, buen amigo en el camino.
    Desde mi regreso no hay día que no venga a mi cabeza algún buen recuerdo. Que grato fué compartir estos días tan entrañables contigo, Hans, Juan Manuel y otros. Ya os echo de menos.
    El camino es paz, naturaleza, intimidad, fraternidad, historia, etc. Sin duda volveré, no sé cuando, pero volveré. Y cuando vuelva espero encontrar personas como tú, amigo Theo.
    BUEN CAMINO!!
  18. Jenny van dijke:
    31 oktober 2016
    Ah Theo dat komt binnen, heftig!! Het is dóórleven en overleven hè. Wel goed dat je er de tijd voor neemt! Ik leef en reis mee en wil t ook zo graag n xtje doen. Lieve zonnige groet uit malaga
  19. Elly:
    31 oktober 2016
    Wat gebeurt er veel hè Theo.... Het kán bijna niet anders dan dat dit helend gaat door- en uitwerken... Gun je dat zó !!
    Blijf vooral ook onderweg zingen... of nou ja, klank geven aan emoties. Da's ook zooooo gezond !! Heel veel succes verder. Goeie benen, goeie spirit, en liefst beetje goed weer gewenst!
  20. Joop:
    Goed bezig
  21. Marisol Schuurbiers:
    31 oktober 2016
    Wauw Theo... bijzonder om zo achter mijn computerscherm af en toe met je mee te wandelen. Ppppffff, pittige tocht in alle opzichten. Maar het is ook zo fijn om te lezen wat voor gekke, leuke en grappige dingen je meemaakt. En wat een geweldige ontmoetingen. Mooi!
  22. Linda:
    Mooi en ontroerend Theo <3
  23. Thom:
    1 november 2016
    Veel respect en liefde van familie merkens. Enorm veel succes en we denken aan je!

Familie Merkens
  24. Wim:
    1 november 2016
    Weer een mooi en ontroerend verhaal en mooie foto's theo, je hebt er alweer heel wat km opzitten ,zo te lezen is het een hele ervaring , met toch verdrietige en mooie herinneringen die op je wandelpad komen.
    Ik ben trots op je Theo dat je dit bent aangegaan
    Succes verder en tot het volgende mailtje weer
    Groetjes
    Wim.
  25. Cees:
    1 november 2016
    Mooi verwoord Theo. Ik krijg er zelf o ook een brok van in mijn keel. Hou vol Theo uiteindelijk krjjgt het allemaal wel en plekje .
    Gr cees
  26. Marisol Schuurbiers:
    2 november 2016
    "On the other end of crying is total freedom. Crying is almost like your childhood fears coming out of your eyes. Now, sometimes this can be pretty scary for people, but it is actually more true to what you actually are, so it is also totally freeing"